سفارش تبلیغ
صبا ویژن
u انرژی هسته ای

در پرستش بی دانش، و دانش بی اندیشه و (قرآن) خواندن بی تدبّر، خیری نیست . [امام علی علیه السلام]

[ خانه :: مدیریت وبلاگ :: پست الکترونیک :: شناسنامه ]

3260: کل بازدیدها -

2: بازدیدهای امروز -

2: بازدیدهای دیروز -

 RSS  -

!   اورانیوم

جمعه 85/6/17 ::  ساعت 10:40 عصر





فصل اول

نکات جالبی که باید بدانید

یابشی که بسیاری را میلیونر ساخت

باترکیدن اولین بمب آزمایشی اتمی در نزدیکی لوس آلاموس که در نیو مکزیکو قرار دارد و استفاده نظامی از آن بمب در شهر هیروشیمای ژاپن در تابستان 1945که با آن جنگ جهانی پایان گرفت جستجوی زیادی در سطح جهانی برای یافتن این ماده اولیه که بعنوان نیروی تازه پیدا شده در جهان معرفی گردید شروع شد.این ماد چه بود؟اورانیوم!هیچیک از تلاشهایی که برای یافتن طلا و یا استخراج الماس از معادن آفریقای جنوبی و مانند آن که جنب و جوش زیادی براه انداخت بپای کوششی که در زمان حال برای یافتن معادن اورانیومبراه افتاده است نمی- رسد. تاکنون نوزده کمپانی بزرگ از برکت پیداکردن و استخراج اورانیوم به میلیارد ها سرمایه دست یافته اند.مردی امروز بی چیز است و فردا میلیونر می شود و این جمله ورد زبان آن هایی است که در جستوجوی اورانیوم هستند.

 

قدرت اورانیوم235

اگر چهار صدو پنجاه گرم اورانیوم 235 نیروی ذخیره در خودرا آزاد نماید آن نیرو برابر است با نیروی 1500تن ذغال سنگ و یا دویست هزار گالن بنزین و یا مساوی با 10000تن ماده تای نیتروگلیسیرین که همان ماده  اولیه دینامیت باشد     =TNTو در حقیقت اگر به اندازه لازم اورانیوم به دست بشر برسد می تواند دنیا را به یک بهشت برین و ایده آل مبدل ساخت.

فصل دوم

بهره برداری اقتصادی از معادن اورانیوم

مواد معدنی بجای آجر هایی هستند که با آنها قسمت سخت قشر زمین ساخته شده است. بیش از 1600نوع مواد معدنی توسط معدن شناسان و زمین شناسان شناخته شده اند که از میان آنها 200نوع مواد معدنی در صنایع فلزی یا غیره فلزی امروزی بکار می روند. نزدیک به 150نوع اورانیوم و توریوم توسط موسسه تحقیقات زمین شناسی آمریکا شناخته شده که تنها 10نوع آن سنگها دارای ارزش بازرگانی می باشد.

معمولی ترین سنگ های معدنی عبارتند از هالایت ( که در نمک طعام وجود دارد) کوارتز (که در شن های بیابان و رودخانه ها زیاد یافت می شود ) مایکا(که به صورت پودر برای برف پاشی به درخت نوئل از آن استفاده مس نمایند) تلق (که از آن پودر تلق می سازند) گچ(که برای سفسد کاری دیوار ها به کار می رود) و غیره.

شناخت و تشخیص همه انواع مواد معدنی به چندین نکته اساسی بستگی دارد:

1-مواد معدنی در طبیعت یافت می شود.

2-مواد معدنی مواد غیر آلی است

3-مواد معدنی یکدست اند سعنی همه ذرات آن با هم شبیه اند.

4-هر ماه معدنی دارای خواص فیزیکی معینی می باشد مانند سختی – رنگ- درخشش و غیره .

5-آرایش شیمایی موادمعدنی به اندازه  کافی دائمی وثابت است بطوری که می- توان آنها را بافورمول نشان داد.

 

خواص فیزیکی اورانیوم

خواص فیزیکی بهترین کلید برای شناسایی مواد معدنی می باشد و بنابر این برای راهنمایی جویندگان اورانیوم خواص فیزیکی اورانیوم وتوریوم رابه طور خلا صه

شرح می دهیم:

رنگ

بیشتر مواد رادیو اکتیوی رنگ مشخص مخصوص به خود دارند که در تشخیص آنها با بینش ساده به وسیله چشم کمک می نماید . رنگ هر ماده معدنی به مواد شیمیایی که در ساخت آن به کار رفته است بستگی دارد .اورانیوم معدنی بازرگانی دارای رنگ زرد روشن و سبز می باشد و در بسیاری موارد هم به رنگ سیاه است.

سختی

درجه سختی یک ماده معدنی نشان دهنده میزان مقاومت آن در برابر سائیدن و یا خراشیدن می باشد.درجه سختی موادمعدنی ازیک (برای تلق که نرمترین آنهاست) تا ده (برای سخت ترین ماده ای که تا کنون شناخته شده یعنی الماس) است.

سختی ناخن دست انسان دو می باشد در حالیکه سختی یک سکه پول 5 ریالی سه و سختی تیغه ی یک چاقوی فولادی پنج و در مورد شیشه پنجره اتاق مابین پنج یا شش است . سختی ماده معدنی کوارتز نزدیک به هفت و از آن پس به ندرت مواد معدنی پیدامی شودکه سختی آن بیشترباشد.اگرموادمعدنی به صورت ذرات کوچک

باشند تعیین سختی آن مشکل و نا مطمئن خواهد بود.

بیشتر ذخایر اورانیوم دارای سختی کمتر از شش و سختی انواع روشن رنگ اورانیوم میان دو یا سه است.

یعنی بیشتر ذخایر اورانیوم که سختی کمتر از شش دارند به اندازه ی پنجره ی اتاق است و سختی انواع روشن رنگ آن هم که میان دو یا سه است تقریباً هم اندازه سختی ناخن یا سکه ی پنج ریالی است.

قابلیت تقسیم  و شکنندگی

ترتیب منظم ذرات تشکیل دهنده یک ماده معدنی (ماننداورانیوم وتوریم و غیره) بطوری است که وقتی ضربه ای به آن وارد آید در قسمت ضعیف آن می شکند و محل شکستگی سطح صاف است و اگر نور به آن بتابد نور را بازگشت دهد قابلیت تقسیم می نامند. اکنون اگر ذرات مواد به طور نامنظم بشکنند و در محل شکستگی نا منظم و یا دارای خمیدگی باشد آنراشکنندگی می نامند.

تابندگی

تابندگی عبارتست از نمایش سطح ظاهری یک ماده معدنی در پرتو تابش نور.پاره ای ازانواع تابندگی معمول عبارتند از :

1.                            تابندگی فلزی- درخششی که از بازگشت نور بر سطح حاصل می شودمانند فلز.

2.                            تابندگی شیشه ای –سطح آن به صافی و شفافی شیشه است.

3.                            تابندگی روغنی-بازگشت نور به همان ترتیبی که از سطح روغن بازگشت می کند

4.                            تابندگی ابریشمی- شکل ظاهری ابریشم در پرتو روشنایی.

5.                            تابندگی رزینی- تابش مانند رزین و یا موم.

6.                            تابندگی کدر- نور را خیلی کم منعکس می کند مانند خاک رس.

7.                            تابندگی زمینی- تابش به همان مقدار که از تابش نور بر زمین حاصل می شود.

8.                            تابندگی قیر گون- تابشی که درپرتونور بر سطح قیر گون منعکس می شود.

 

مواد اورانیوم دارای انواع تابندگی ها از قبیل تابندگی زمینی . تابندگی مرواریدی تابندگی شیشه ای . تابندگی کدرو تابندگی قیر گون می باشد.

وزن مخصوص

وزن مخصوص عبارتست از مقایسه وزن یک ماده معدنی با وزن مقدار آب برابر با حجم آن. بنابراین وزن مخصوص آب مساویست بایک.وزن مخصوص اورانیوم

3/0 است.

ساختمان

ساختان یک ماده معدنی عبارتست از طرز قرار گرفتن کوچکترین قسمت آن و نمونه اشکال مختلفه آن قسمت ها. بعضی از مواد به شکل کریستال(دارای شکل معینی مانند مکعب . مخروط . منشور و غیره)و یا به شکل دانه های کروی . سوزنی . تسمه ای . توده ای و غیره هستند. اورانیوم بیشتر به شکل صفحه . ورقه پوسته ای . توده خاکی و روکش سایر مواد معدنی یافت می گردد.

پرتو افکنی

پرتو افکنی آن خاصیت ماده معدنی است که در تاریکی وقتی اشعه بالای بنفش بر آن تابیده شود از خود روشنی ویژه ای می پراکند. اینگونه نور را با باطری های چراغ دستی نیز می توان به وجود آورد.

اوتونایت تنها اورانیومی است که پرتو قوی از خود می پراکند در حالی که سایر انواع اورانیوم پرتو کمی از خود نشان می دهند.

رادیواکتیویته

بعضی از مواد معدنی که از آن میان اورانیوم و توریوم و سایر انواع باشند خود به خود ذراتی از اتم های خود به اطراف می پراکنند که این کار رادیو اکتیویته نام دارد .


¤نویسنده: محمد رضا ئیل خانی

?  نوشته های دیگران( )


!   لیست کل یادداشت های این وبلاگ

راکتور هسته ای
هیدروژن
هلیوم
اورانیوم

vدرباره من

انرژی هسته ای

محمد رضا ئیل خانی

vلوگوی وبلاگ

انرژی هسته ای

vآهنگ وبلاگ

vاشتراک در خبرنامه